čtvrtek 12. května 2016

RC: ÓDINOVO DÍTĚ

Havraní kruhy 1 - Ódinovo dítě
Siri Pettersenová


Nakladatel: Host
Série: Havraní kruhy (1.díl ze 3)
Rok a měsíc vydání: 2016/05
Počet stran: 568

Anotace: První díl fantasy trilogie Havraní kruhy. Představ si, že ti chybí něco, co všichni ostatní mají. Něco, co dokazuje, že patříš do jejich světa. Něco tak důležitého, že bez toho jsi nikdo. Nákaza. Pouhý mýtus. Hirka se v den svých patnáctých narozenin dozvídá, že je Ódinovo dítě – bezocasá zrůda z jiného světa. Opovrhovaná, obávaná a pronásledovaná. Člověk. Někdo si však nepřeje, aby její tajemství vyplulo na povrch, a hodlá to zajistit všemi prostředky. Zmatená Hirka musí uprchnout, protože jí jde o život. Existují však nebezpečnější stvoření než Ódinovy děti a Hirka není jediná, kdo prošel bránou mezi světy… Úspěšná norská trilogie Havraní kruhy se inspiruje severskou mytologií, ale přitom vytváří vlastní svébytný svět, kde být člověkem znamená ocitnout se ve zcela nezvyklé roli vyvržence. Hlavní hrdinka není „vyvolená“, dokonce nemá žádné zvláštní schopnosti. To, co ji odlišuje od ostatních, je děsivý fakt, že postrádá něco, co všichni ostatní mají.

Po knize jsem sáhla především, přiznám se, že fantasy vydaná po Hostem je pro mě záruka jakési úrovně. Myslím, že oni prostě umí vybrat, co vydají, a pak, když jsem přečetla anotaci, bylo jasno, tedy oprava, ještě po tom, co jsem viděla přebal knihy. No podívejte se na něj! Nenutí vás to přemýšlet, co to sakra je? Jasně že nutí! A pak si přečtete anotaci a opět, přemýšlíte, je to tedy uříznutý ocásek nebo není nebo jak? No a už to jede, musíte číst.

Zpočátku jsem se docela ztrácela v pojmech a dojmech. Jasně, jako u každé knížky, než se chytíte děje, rozjede se to, pochopíte kdo kdy kde a proč. Ale nevím, jestli jsem špatně četla, ale myslím, že jsem se i tak nedozvěděla úplně všechno (což je, na druhou stranu, dobře rozjetý začátek pro pokračování série, přece jen, má to být trilogie).

Hlavní hrdinka Hirka je sympaťačka. Taková holka od vedle, průserářka, dobrá kámoška, srandistka, samorost, férová a spravedlivá. Dalšího hlavního hrdiny si všimnete hned zkraje, i když ještě nevíte a ani nikde není řečeno, že se o něm také hodně dozvíme, tak od počátku působí tak silně, je okouzlující od prvního pohledu. Rimeho budete milovat, jen o něm autorka Siri Pettersenová napíše, že stojí ve větru a vlají mu vlasy. Prostě víte, že o něco půjde, že to on je srdce mého šampion. I když co musím uznat, jako žena, že fešáků a štramáků je tam tolik, že si nebudete moci vybrat, koho budete milovat víc.

Jestli jsem to ještě nenapsala, jde o fantasy. Ne přímo o dětský žánr, ale i mladší čtenáři si přijdou na své. A samozřejmě i já, jako dospělá jsem si dobře početla. I když dílo nepatří k nejslabším, co se stránek týče, pěkně to utíká a nenudíte se. Možná proto, že se střídají vypravěči v kapitolách, chvíli jsme s tím a chvíli s oním.

Kdo mě znáte, víte, že jakmile "hraje" v knize nějaké zvíře, je to moje parketa. Tady sice až tak moc "nehrají", spíš jsou přihlížejícími, ale havranů tu najdeme požehnaně. A budeme mezi nimi mít i vlastního mazlíka! Awwww.

Sice máme hodně severských detektivek, ale byla to, myslím, moje premiéra ohledně severských fantasy. Norská autorka nás provede krásnou přírodou, která je inspirována její domovinou (ano, byla jsem v Norsku měsíc na dovolené). Najdeme i něco málo z, jako by, norských lidových tradic / kultur / vyprávění / pohádek, nevím jak to vyjádřit, ale poznali byste v tom, že je to severská tematika.

Závěrem podotýkám, že Siri Pettersenová bude na Světě knihy, mám v plánu jít na její besedu, autogramiádu a moc ráda bych si s ní popovídala, pokud bude tak krásně sdílná a sympatická a milá, jako na sociálních sítích (komentovala a psala mi na každý můj status / hashtag s jejím jménem nebo Ódinovým dítětem), tak to bude přínosná akce.

1 komentář: