pátek 22. srpna 2014

PÁTÁ VLNA

Pátá vlna - Rick Yancey

Nakladatel: Baronet
Počet stran: 448
Rok a měsíc vydání: 11/2013

Anotace: Po první vlně zůstala pouze tma. Druhé vlně unikli jen ti šťastnější. A třetí vlnu přežili ti, kterým štěstí uniklo. Po čtvrté vlně platí jediné pravidlo: nevěř nikomu. Teď se blíží vlna pátá a po opuštěné dálnici prchá Cassie před Jinými, bytostmi, které jako lidé pouze vypadají. Jiní se potulují krajinou a zabíjejí na potkání; rozprášili poslední přeživší pozemšťany. Cassie věří tomu, že kdo zůstane sám, ten přežije. Pak se však setká s okouzlujícím a tajemným Evanem Walkerem, jenž je možná jedinou Cassiinou nadějí na záchranu jejího bratra – nebo dokonce jí samotné. Cassie si musí vybrat: mezi důvěrou a beznadějí, mezi vzdorem a kapitulací, mezi životem a smrtí. Vzdát se, nebo se sebrat a jít dál.

Na tuhle knihu jsem byla hodně zvědavá. Za prvé proto, že se chystá filmové zpracování a po přečtení musím říct, že pokud se jim to povede dobře zpracovat, tak ten film bude bomba. Je tam tolik prostoru jak si vyhrát s atmosférou, efekty a pod., na to určitě půjdu. Za druhé se o tom teď hodně mluví, lidi to čtou, tak jsem se tomu musela podívat na zoubek i já.

Původně jsem od toho čekala něco úplně jiného, tedy nečekala, protože jsem si přečetla anotaci, ale kdybych měla soudit jen podle obálky, no řekněte, les a slunce. Jasně, sice je slečna na světě pravděpodobně úplně sama a proto je na přebalu samotná postava, to se dozvíme hned zkraje, takže růžová knihovna se nekoná. Ta obálka je podle mě pozitivní, což je možná dobře, protože naděje nikdy neumírá, jak se i v příběhu dozvíme.

Další zádrhel nastal, když hned po prvních pár stránkách se píše o prvních čtyřech vlnách a řeší se pátá. Chvíli jsem přemýšlela, jestli jsem nezačala špatným dílem. Ale ne, nezačala a nebojte, i vy se včas vše dozvíte. Je to odhalováno postupně a tím víc jsem si říkala, tak kde je to vysvětlení, a četla jsem dál a dál.

Atmosféra je krásně temná, děj strašidelný a napínavý, navíc se něco skrývá pod povrchem, cítíme to, ale nedaří se nám odhadnout, o co asi jde. Provází nás dva základní pohledy, avšak nejsme nijak upozorněni, s kým právě teď jsme. V češtině to není takový problém, koncovky - on dělal, ona dělala, nám to vcelku rychle prozradí, zajímalo by mě však, jak tenhle problém vyřešili v originále. Budu po tom muset zapátrat. Protože si myslím, že nevědět to hned, to by bylo teprve vzrušení a přemýšlení, co se bude dál dít.

Smrt nás tu potká doslova na každém kroku a nijak se tu s ní nemažou. Lidstvo sem, lidstvo tam, stejně už jich moc není. Skvělé postapokalyptické počtení.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuju nakladatelství Baronet.

Žádné komentáře:

Okomentovat