úterý 13. června 2017

RC: PRVNÍ KNIHA HŘBITOVNÍ

První kniha hřbitovní
Scénář: Neil Gaiman a P. Craig Russel

Kresba:
  • Kevin Nowlan
  • P. Craig Russell
  • Scott Hampton
  • Tony Harris
  • Galen Showman
  • Jill Thompsonová
  • Stephen B. Scott
Překlad: Jan Kantůrek
Počet stran: 192 barevných 
Vydalo: Comics Centrum

Anotace: Příběh dítěte, jež vychoval hřbitov.

Nikdo Owens, přezdívaný Nik, se narodil jako obyčejný kluk. A obyčejným by i zůstal, kdyby jeho rodinu kdosi nevyvraždil a kdyby se Nika neujali a nevychovávali ho duchové, vlkodlaci a další záhrobní bytosti, včetně jeho ochránce, který nepatří do světa živých ani mrtvých.

Nik nesmí opouštět hřbitov, venku mu totiž hrozí nebezpečí v podobě vraha jeho rodiny – člověka jménem Jack. Přesto na hřbitově zažije řadu dobrodružství – poradí si s pradávným, modře potetovaným Piktem, projde branou do opuštěného města ghúlů nebo se setká s podivným, děsivým Ševelem.

Připomíná vám to jiný slavný příběh dítěte vychovávaného mimo jeho přirozené prostředí? Máte pravdu, Knihy hřbitovní jsou poctou i parafrází Knih džunglí Rudyarda Kiplinga.

Adaptace Knihy hřbitovní do podoby obrazové novely je rozdělena do dvou svazků.

Když jsem se do První knihy hřbitovní pouštěla, byla jsem trochu skeptická. Nejsem až tak na hřbitovy, spíš se bojím, než aby mě to lákalo. Ale knihu chválili i lidi, do kterých bych to neřekla, tak jsem se musela přesvědčit sama. A nelitovala jsem.

Mám tu informaci pro ty, kdo jsou, jako já, spíš strašpytlové a nedávají moc krev, mrtvoly a tak. Nebojte, není to tak hrozný, jak by se mohlo zdát. Naopak, je to pojato fakt mile a příjemně. Jako jasně, pořád je to hřbitov, ale ne zlý, ale duchové, kteří vychovávají hlavního hrdinu Nika, jsou boží. I všechny příšery, co se vyskytnou kolem, jsou boží.

A mám tu i vsuvku pro ty, kdo na mrtvoly a krev jsou. I vám se to bude líbit. Je to sice mile a příjemně podané, ale na druhou stranu byly chvíle, kdy jsem si obrázky raději prohlížela ve dne, než v noci, takže i vy si přijdete na své.

Příběh začíná vyvražděním rodiny malého batolete, které se shodou náhod ocitne na hřbitově, kde se ho ujme pár duchů a adoptují ho. Nik na hřbitově vyrůstá, prožívá dobrodružství, poznává svět. Ale nemůže hřbitov opustit, protože tam ho nemůžou jeho opatrovníci ochránit. I tak si ale zvládne najít lidskou přítelkyni nebo navštívit ghúlí město.

V knize je šest příběhů a každý kreslil někdo jiný. Člověk by čekal, že to bude na škodu, ale není to vůbec poznat. Styl a atmosféra zůstávají zachovány celou dobu. Kolikrát jsem se zasekla na prohlížení obrázků, bez čtení, nebo jsem si přečetla kapitolu (protože ty příběhy jsou bezvadné, nejde jen tak skončit v půlce) a pak jsem si to znovu probírala jen skrz kresby a jejich detaily.

Comics Centrum má dlouhodobě kvalitní knihy, vyhrálo si i s přebalem, hřbitovní motiv je i v obsahu, na předních i zadních vnitřních deskách a co jsem už dlouho neviděla, že černá je vážně černá. Kolikrát tisk vynechává nebo šedne, ale tady je tma prostě tmou.

Takže co teď? Už jen se těšit na Druhou knihu hřbitovní :) Jestli si chcete stránkami knížky prolistovat a juknout, jak to vypadá, klikněte ZDE.

1 komentář:

  1. To zní slibně! Já teda nejsem na příběhy s obrázky, ale nalákala jsi mě a asi se po ní podívám. Díky :)

    Gabux

    OdpovědětVymazat