pondělí 24. listopadu 2014

JEDNOU ANO, DVAKRÁT NE

Jednou ano, dvakrát ne
Busbyová Cylin

Nakladatel: CooBoo
Počet stran: 248
Rok a měsíc vydání: 09/2014

Anotace: West je úspěšný středoškolák a má vše, co si jen může přát. Avšak jednoho dne se probudí po nehodě v nemocnici – ochrnutý a bez možnosti mluvit. Jediný způsob, jak se se může dorozumívat s okolím, je mrkání: Jednou znamená ano, dvakrát ne. West je naprosto zoufalý a neustále ho pronásledují děsivé noční můry. Jediné, co ho udržuje při smyslech, jsou návštěvy Olivie, pacientky z vedlejšího pokoje. Ta mu pomáhá s uzdravováním, informuje ho o všem důležitém a je jeho největší oporou. Ovšem co se stane, jestli se West vyléčí? Uvidí se ještě někdy? A můžou se oba ještě někdy vrátit do normálního života? Skvělý román o lásce, ztrátě a o tom, co je v životě opravdu důležité.

Od této knihy jsem nečekala moc. Podle anotace mi to přišlo jako klasický klišé příběh o lásce. A jak jsem se spletla! Jde o překvapivě hlubokou myšlenku, podanou zajímavým způsobem a zahrnující jakési odborné znalosti týkající se kóma a všeho kolem něj. Myslíte, že člověk na přístrojích vnímá? Když se nehýbe a dýchají za něj hadičky, slyší, když na něj mluvíte? Na podobné myšlenky nás autorka přivádí.

Dílo není nijak tlusté a přitom zvládne podat plný a dojemný příběh. Přiznám se, že jsem o ní nesmýšlela tak pozitivně po celou dobu čtení. Až v průběhu jsem pochopila, co tím chtěl básník říci. Takže pokud vás to nechytne hned, nevzdávejte to. Nejde o klišé románek, jak by se molo zdát. Tím víc budete ke konci překvapeni, to mi věřte.

Čteme skrz pohled hlavního vypravěče Westa, některé okamžiky příběhu sice působí zmateně, ale vše se včas vysvětlí a objasní. V knize se, když o tom zpětně přemýšlím, v podstatě nic akčního neděje, ale nenudila jsem se, což mě docela překvapuje. Je to spíš na zamyšlení, i když se k němu dostaneme zcela samovolně. Není to, že by nás nutilo přemýšlet, přijdeme k tomu jen tak mimochodem, čtu, čtu a najednou si říkám, jaký mám na tohle názor já, tohle je zajímavá myšlenka apod.

Vůbec jsem to nečekala, ale kniha na mě zapůsobila. Není to typická klišé plus happyend young adultovka. Je to o prioritách v životě, o tom, jak důležité je pro člověka zdraví, o lásce, přátelství a rodinné podpoře. Všechno se může ve vteřině změnit, nikdy nevíme, co potká zrovna nás a kdy. Pokud máte rádi podobný styl psaní, kdy si odpočinete, zamyslíte se a ukrátíte si čas příjemnou historkou jednoho mladíka, pak je to něco přesně pro vás.

Recenze psána pro web DatabazeKnih.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat