středa 29. října 2014

ZÁPISKY JEDNÉ KNIHKUPKYNĚ

Máme tu novou rubriku, nejdříve něco málo k názvu. Na minimálně třech blozích jsem viděla "zápisky jedné knihovnice", protože hodně z nás/vás knihomolů studuje nějaký literární/jazykový/knihovnický obor. Všichni asi víte, že i já pracuji s knihami a psali jste mi o nějaké mé denní postřehy, perličky, co jsem dělala, co mě pobaví, upoutá apod.. A když jsem přemýšlela nad názvem, chtěla jsem něco originálního, co zní v uších a uznejte, že slovo knihkupkyně vážně stojí za to. Takže tohle jsou mé zápisky týkající se práce v knihkupectví. 


Do knihkupectví chodí, podle mě, kdybych to měla rozdělit, tři základní typy lidí.


1. skupina
Začneme tou, kterou mám nejméně ráda. Vtipné je že když jdu do knihkupectví jako zákazník já, spadám právě do této skupiny. Jojo paradox. Jak bych je charakterizovala? To jsou lidí, kteří, když se jich na cokoli zeptáte, nechtějí s vámi mluvit, nenechají si poradit, nechtějí, abyste jim pomohli ve výběru knížky, či jim alespoň řekli, kde tu kterou knihu najdou v rámci naší prodejny, ukázat směr, rozumíte. Všechno si chtějí udělat sami, hledají v celém obchodě, když neví, kde jsou které žánry umístěny. Proč sem patřím i já? Protože bych zaměstnancům nevěřila. Řekněme si po pravdě, že ne všichni, co pracují s knihami, jim rozumí. Spousta lidí pošle pracák, zaučí se na pokladnu a umí najít něco na pc, ale aby doporučili nebo se s nimi o tom dalo popovídat, nehrozí. A toho já se bojím, proto bych si nenechala poradit, chtěla bych si projet anotace sama, bez otravování, rozmyslet se na základě vlastních zkušeností s autory, nakladateli, poznatky. Myslím, že většina z vás, co tohle čtete, patří taky sem, že?

2. skupina
Sem patří především ženy čtenářky. Nebo alespoň jsem se ještě nesetkala s žádným takovým mužem. Tato skupina čte, většino hodně a jdou si koupit knížky pro sebe. S nimi se komunikuje skvěle, protože si nechají poradit a hodně si s nimi povídám. Někdy přijdou třeba se seznamem dvou, tří knížek a já jim řeknu, o čem cca to je, jak se mi to líbilo a tak. Tady je to snazší než s třetí skupinou, protože lidé kupují knížky pro sebe, takže se jich můžu zeptat, zda chtějí spíš romantiku, erotiku, oddechovku, vtip, jaké knížky se jim líbili, jestli chtějí podobnou apod. Byla jsem dokonce pochválena, že je super, že je vidět, že hodně čtu a mám neuvěřitelně široký přehled, protože se dovedu bavit o romantice, sci-fi, fantasy, detektivkách, všem možném. Většinou tomu prý nikdo nerozumí a vybírají naslepo. Pokud potkám někoho takového, povídáme si hodně dlouho, doporučuji knížky a je to naprosto super pocit.  

3. skupina
Lidé, kteří chtějí koupit dárek někomu jinému. Ti si taky hodně nechají poradit a více méně jsou jako předchozí skupina, s tím rozdílem, že se hůře radí někomu, kdo nakupuje pro jiného. Sice mám větší volnost v tom, co doporučit, protože většinou nemají vůbec ponětí. Řeknou něco vtipného, něco napínavého, ale když chci vědět nějakou knížku, co se obdarovanému líbila nebo co obvykle čte, už moc nevědí. Tady pak sázím na bestsellery co se líbí většině, protože nechci radit něco specializovanějšího někomu, kdo neví, jako můžu poradit lidem ve druhé skupině, protože to můžeme rovnou probrat.

Tak co, do jaké skupiny patříte vy?

Žádné komentáře:

Okomentovat